Blog
KPN stopt met ISDN, wat nu?
KPN heeft aangegeven te stoppen met ISDN en PSTN. Deze netwerken zijn verouderd en tegenwoordig zijn er betere en goedkopere technieken zoals VoIP. Het uit faseren van PSTN en ISDN heeft consequenties voor bedrijven die hier nog gebruik van maken. Voor die bedrijven is het daarom belangrijk om actie te ondernemen.
KPN stopt met PSTN en ISDN op 1 september 2019
KPN heeft inmiddels officieel aangegeven dat zij stoppen met enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN op 1 september 2019.
We kunnen het ons nauwelijks meer voorstellen, maar in 2003 introduceerde KPN-dochter Planet Internet als eerste ISDN 100, waarmee je voor 25 euro per maand 100 uur per maand kon internetten, inclusief telefoontikken. Door de komst van breedband internet via ADSL en via de kabel is ISDN eigenlijk onnodig geworden.
Klanten van KPN die nu nog gebruik maken van ISDN moeten een alternatief vinden. Het verschilt per situatie wat de beste telefonie-oplossing is voor jouw onderneming, maar de meeste klanten kunnen het beste overstappen op VoIP telefonie.
Wat is PSTN en ISDN?
ISDN oftewel (Integrated Services Digital Network) bestaat al sinds de jaren 90. Hierbij heb je de beschikking over twee digitale kanalen, waarmee je tegelijk kunt bellen en internetten of bellen en faxen. De techniek werd populair vanwege betrouwbare telefoonverbindingen en de goede geluidskwaliteit.
PSTN staat voor Public Switched Telephone Network, de ouderwetse analoge telefoonlijn met 1 telefoonnummer.
Wat nu?
Inmiddels heeft VoIP (internet telefonie) zich bewezen als alternatief. De voordelen van VoIP zijn onder andere dat het systeem flexibel is, en niet geheel onbelangrijk, goedkoper is dan ISDN. Doordat steeds meer bedrijven zijn overgestapt van ISDN naar VoIP telefonie is het onderhoud aan het ISDN netwerk duur geworden. KPN heeft daarom besloten om het ISDN netwerk te vervangen voor VoIP.
Wil je weten wat voor jou de beste overstap mogelijkheden zijn? Neem dan contact met ons via 020-6557575 of info@qube.nl.